Soms schaam je je gewoon. Maar aan de andere kant, worden we hier in het Westen niet verschrikkelijk opgelicht door de grote bedrijven? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, denk ik.
Een afstandbediening voor mijn Nikon. Officieel bij een gewone webshop €31,95. Bij aliexpress €1,28 inclusief verzendkosten en een lensdoekje als gratis cadeautje meegeleverd. Heb ook nog wat zonnekappen gekocht: voor €1,02 en €1,14. Het zijn prima dingen. Perfecte pasvorm op de lens. De afstandsbediening doet het gewoon, zoals het hoort.
Vaker dingen in China gekocht. MP3 spelers, oortelefoontjes, powerpack, knutseldingetjes, héél veel t-shirts. Altijd spotgoedkoop en van ruim voldoende kwaliteit voor het geld. De levertijd is dit jaar ook sterk verbeterd. Langer dan 2 weken wachten is uitzonderlijk. Alleen die spotgoedkope cameradingetjes deden er een maand over.
Nogmaals: arbeid wordt zwaar onderbetaald in China. Maar hier in het Westen wordt wel een heel groot percentage gereserveerd voor de aandeelhouders. Ik ga vrolijk door met shoppen in China. Gewoon omdat het leuk is.