Waarom schrijven voor de clicks niet leuk is en hoe je die koppen links kunt laten liggen.

Tweet van Frank HuysmansIn een tweet vraagt Frank Huysmans zich af of het aangepaste taalgebruik op internet zijn doel niet een beetje voorbij begint te schieten. Kun je in een overzichtje van artikelen nog wel de juiste click kiezen, nu al die koppen volgens hetzelfde sjabloontje in elkaar zijn gezet? En niet alleen die koppen, maar ook de alinea’s volgens een voorgeschreven stramien zijn opgebouwd? Vrijwel overal.

Als je publiceert op internet, professioneel, of zoals ik, uitermate amateuristisch voor de lol, wil je toch wel dat je stukjes gelezen worden. Dus wil je hoog scoren bij Google. Dat kun je wanneer je weet hoe je potentiële lezer zich gedraagt. Welke woorden triggeren om te klikken. En als je weet hoe Google jouw site beoordeelt en rangschikt. Omdat een zoekvraag in Google héél vaak met vragende voornaamwoorden zal beginnen, is het slim om de kop van je artikel daar ook mee te laten beginnen.

Hoe…, waarom…, de beste tips om…., de tien beste films om…, wat zegt…, zo deden zij zus of zo, leer ook om… enzovoorts, enzovoorts. Zinnetjes die bedoeld zijn om je nieuwsgierig te maken. Herhaal die kop in de eerste alinea. Pas dezelfde trucjes toe in de eerste regels van een alinea. Verleid. Ja, zo ga je meer clicks scoren via Google. Maar wordt je artikel wel een saai en voorspelbaar samenraapsel van onduidelijk en onnatuurlijk geformuleerde argumenten. En bestaat het risico dat de objectieve lezer je artikel als clickbait betitelt. Om er nog maar over te zwijgen dat je artikel mogelijk zelf ook nergens meer over gaat, want risicoloos en inhoudsloos geworden.

Overigens laat ik zelf na een zoekopdracht op Google alle links met een opvallende ‘clickbait kop’ links liggen. Ik kijk niet eens meer naar de herkomst. Ik hoef die standaard uitgekauwde teksten niet meer.

Ik heb ook een training gehad in het schrijven voor de clicks. In WordPress, met daarin de Yoast plug-in geïnstalleerd. Ik heb Yoast op dit blog ook een tijdje gebruikt, maar ik kon mijn zinnen en gedachten niet meer normaal formuleren. De SEO (search engine optimization) werd leidend. Ik heb Yoast de deur gewezen en schrijf weer volledig op het gevoel. Ook dat is weer even wennen, trouwens.

Ja maar, ja maar, je wilt toch lekker veel clicks? Dan moet je toch wel zo schrijven? Hmmm. Kweenie. Om op de eerste plaats te komen in Google is sowieso een illusie voor een onbekende eenling zoals ik. Maar neem nu m’n verhaaltje over de Wolschuur van een paar weken geleden. Ik zou het waarschijnlijk best leuk vinden als dat ‘daar ergens’ opvalt. Door een juiste combinatie van tags, een paar tweets en een enkel linkje is dit artikel nu de eerste niet-commerciële treffer als je op de Wolschuur in Moordrecht zoekt. Zonder na te denken bij het schrijven tot stand gekomen. Okee, misschien niet de moeilijkste opdracht. Maar toch. Er is heel veel te bereiken zo. Ook onze hobbywebsite scoort nog steeds waanzinnige bezoekersaantallen.

Voorlopig vind ik het net als Frank een tikje zorgwekkend dat de landelijke kwaliteitsjournalistiek zich ook al onderwerpt aan de door digitale marketeers opgelegde schrijfmethodes en de inhoud daaraan wellicht ondergeschikt maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *